Sat |
Od... do... | Odmor |
PRIJE PODNE | ||
1. | 08.00 - 08.45 | 5 |
2. | 08.50 - 09.35 | 10 |
3. | 09.45 - 10.30 | 15 |
4. | 10.45 - 11.30 | 5 |
5. | 11.35 - 12.20 | 5 |
6. | 12.25 - 13.10 | |
POSLIJE PODNE | ||
1. | 13.30 - 14.15 | 10 |
2. | 14.25 - 15.10 | 15 |
3. | 15.25 - 16.10 | 5 |
4. | 16.15 - 17.00 | 5 |
5. | 17.05 - 17.50 | 5 |
6. | 17.55 - 18.40 |
Učenici 7. i 8. razreda i nastavnici naše Škole, zajedno s kolegama iz drugih osnovnih i srednjih škola požeškoga kraja bili su u dvodnevnom posjetu Istraživačkoj stanici Petnica u Republici Srbiji.
Istraživačka stanica Petnica je samostalna i nezavisna organizacija osnovana 1982. godine koja se bavi razvojem znanstvene kulture i pismenosti. Aktivnosti Petnice najvećim su dijelom usmerene na darovite učenike i studente, kao i na obuku nastavnika novim tehnikama, metodama i sadržajima u oblasti znanosti i tehnologije. Ciljana su grupa učenici srednje škole, a nekoliko puta tijekom godine u Petnici organiziraju i programe namijenjene učenicima osnovnih škola, uglavnom završnih razreda.
U Petnici nas je dočekao gospodin Nikola Božić. Nakon okrepe i smještanja u sobe odmah smo započeli s predviđenim programom. Budući da Petnica nudi mnogo toga, a naše je vrijeme posjeta bilo kratko, naši su se domaćini potrudili pokazati nam i pružiti što više sadržaja. Prvo predavanje bilo je iz područja arheologije osmišljeno kao prikaz iskapanja i proučavanja tvrđave na području Petnice. Saznali smo da polaznici mogu direktno na terenu učiti o arheologiji, što je svakako dragocjeno iskustvo. Uslijedile su radionice za učenike iz kemije i biologije, a nastavnici su sudjelovali u interaktivnom predavanju o darovitim učenicima "Kako prepoznati talente i raditi s njima".
Na radionicama iz biologije učenici su poslušali kratka uvodna predavanja o krvnim grupama i virusu HIV-a, nakon čega su proveli dvije vježbe. Prvom vježbom učili su određivati krvnu grupu, a u drugoj su naučili kako se provodi testiranje na virus HIV-a. Slobodno su mogli obići laboratorij, koristiti se svom opremom koja se u njemu nalazi pa čak i skupim uređajima poput posebnih mikroskopa. Stav je djelatnika Petnice da sve što se u laboratorijima nalazi, mora biti na raspolaganju polaznicima.
U laboratoriju za kemiju učenici su provodili pokuse iz analitičke kemije (metoda titracije), metodom frakcijske destilacije priređivali su eterično ulje od naranče. Proveli su i pokus iz anorganske kemije: reakciju sode bikarbone i octene kiseline, pisali nevidljivo pismo pomoću indikatora i različitih kemikalija te ga odgonetavali pomoću indikatora kalijevog permanganata i drugih kemikalija. Vježbe i pokusi potrajali su skoro do ponoći, no sve je to učenicima bilo toliko zanimljivo da nisu pitali za vrijeme i odmor.
Drugoga dana posjeta nastavili smo radom u laboratorijima. Na redu su bile vježbe i pokusi iz fizike i geologije. Vježbe iz fizike provedene su iz akustike i optike. Voditelj vježbi upoznao je učenike sa serverom koji je Petnici darovao Cern. Super računalo posebno je oduševilo učenike, kao i 3D printer koji su također imali prilike vidjeti.
Na vježbama iz geologije učenici naše škole pokazali su svoje bogato znanje. Na svako pitanje o tektonskim pločama, vulkanima, postanku kontinenata znali su odgovor. Pohvalila ih je i voditeljica vježbi, učenica 3.razreda valjevačke gimnazije koja kao suradnica i voditeljica radi u Petnici. Učenici su na geologiji proučavali različite stijene i minerale.
Vrijeme ispunjeno pokusima i vježbama brzo je prošlo. I učenicima i nastavnicima bilo je jednako zanimljivo. Nerijetko se događalo da su nastavnici zauzimali učenicima mjesta želeći i sami provesti pokoju vježbu. Sve nas je zadivio odnos predavača prema polaznicima i radu. Svi predavači su visoko motivirani budući da su i sami u jednom trenutku bili polaznici nekog od mnogobrojnih programa Petnice. Njihova je uloga polaznicima programa pomoći učeći ih kako istraživati, kako da budu samostalni u tome što rade, kritični i prema sebi i prema drugima i kako ustrajati u svom radu. Učenike se posebno dojmila moderna oprema koju su vidjeli u laboratorijima, a koju bi svakako željeli vidjeti i u svojim školama. Također im se svidio potpuno drugačiji način rada ovdašnjih djelatnika: u bilo kojem trenutku mogli su prekinuti voditelja i postaviti mu pitanje.
Ovo je svima bilo jedinstveno i dragocjeno iskustvo. Nadamo se da će se neki od učenika odlučiti i prijaviti za jedan od programa Petnice, a nastavnici imati priliku sudjelovati na seminarima koje ova Istraživačka stanica nudi.