Sat |
Od... do... | Odmor |
PRIJE PODNE | ||
1. | 08.00 - 08.45 | 5 |
2. | 08.50 - 09.35 | 10 |
3. | 09.45 - 10.30 | 15 |
4. | 10.45 - 11.30 | 5 |
5. | 11.35 - 12.20 | 5 |
6. | 12.25 - 13.10 | |
POSLIJE PODNE | ||
1. | 13.30 - 14.15 | 10 |
2. | 14.25 - 15.10 | 15 |
3. | 15.25 - 16.10 | 5 |
4. | 16.15 - 17.00 | 5 |
5. | 17.05 - 17.50 | 5 |
6. | 17.55 - 18.40 |
Ono u čemu se svi slažu jest činjenica da je čitanje, vještina koja je potrebna u svim medijima; vizualnom, informacijskom, informatičkom, više jezičnom i osnovnom ,što čitanju osigurava bezvremenost i cjelokupnost razvoja svakog čovjeka kako kognitivnog tako i emocionalnog i moralno-estetskog.
Sustavno podučavanje čitanja počinje sa obaveznim školovanjem, no da bi poučavanje bilo uspješno potrebno je prethodno razviti cijeli niz predčitalačkih vještina, a one se razvijaju od rođenja, od trenutka kada dijete sluša glas odrasloga i počinje povezivati riječi sa određenim značenjem.Stoga treba reći da je čitanje aktivnost koja započinje od prvih dana života djeteta.
Brojna su istraživanja otkrila da je čitanje djetetu od najranije dobi jednako važno za njegov razvoj, kao i briga o njegovim osnovnim potrebama (hranom, zdravljem, odmorom, igrom, sigurnošću , ljubavlju) jer je mozak zdravog djeteta koje je bilo izloženo odgovarajućim poticajima,između ostalog i čitanju, znatno razvijeniji od mozga djeteta koje je zanemareno i lišeno poticaja.
Više je faktora koji utječu na razvoj čitateljskih vještina , na čitateljsku kulturu i motivaciju za čitanjem no najvažnijim se pokazuju:
Čitanje djeci je izvrstan oblik učenja,jer čitanje, osim što omogućuje učenje, istovremeno potiče specifične funkcije mozga koje su osnova kasnijem učenju u životu djeteta.
Listajte i čitajte slikovnice svaki dan, makar samo nekoliko minuta, da bi se stvorili rituali čitanja.
Pričanje je obično znatno življe od čitanja jer se mijenja intonacija glasa, a odrasli koji priča više se usredotočuje na iskazivanje svojih osjećaja, pri tom radi grimase, gestikulira, što pričanje čini zanimljivijim za dijete. Češće je ipak čitanje priča što također ima svoje prednosti, jer se dijete lakše koncentrira listajući slikovnicu, povezujući slike i tekst s onim što mu se govori. Slike koje gleda dok odrasli čita pridonosi razumijevanju sadržaja. I čitanje, i pričanje imaju svojih prednosti , pa je najbolje koristiti oboje, uvažavajući potrebe djeteta (što voli, što ga veseli i u čemu aktivno sudjeluje).Važno je da iskustvo i užitak zajedničkog čitanja bude obostran.
Osim slikovnica čitati valja i sve druge dostupne materijale –dječje časopise, pisma, poruke, lijepe misli-Okruženje sa porukama koje dijete doživljava vizualno, neiscrpan je izvor za snalaženje na ulici, snalaženje u vanjskom svijetu Čitanjem takvih poruka dijete shvaća važnost jezika i pisanog teksta i prenošenju informacija.
Slikovnice se trebaju mijenjati sa djetetovim odrastanjem, u skladu sa djetetovim znanjima, sposobnostima i interesima.
Prve priče koje dijelimo sa djetetom su uspavanke, koje im pjevamo pred spavanje. Stihovi uspavanke mogu pripovijedati neku jednostavnu priču.Nježne pjesmo-priče, osim za bebe mogu biti korisne i za stariju djecu ukoliko imaju problema sa noćnim morama.
Do druge polovice druge godine koriste se narativne igrice i stihovi za upoznavanje dijelova tijela-igre prstićima, nožicama, ručicama, milovanje i dodirivanjem tijela koji služe kao rekviziti za priču. U to vrijeme dijete se susreće i sa prvim slikovnicama. One imaju više slika , a manje teksta, jer dijete stječe informacije i uči gledajući slike i povezujući ih sa onim što vide u okolini. U tom periodu počinju biti važne pojmovne slikovnice, bez puno teksta, izrađene od tkanine, spužve, plastificiranog materijala ili tvrdog kartona , moguće da se od njih mogu slagati drugi oblici, a kod djece pobuditi znatiželju
Nakon druge polovice druge godine djeca apsorbiraju složenije rime i ponavljanja u obliku kumulativnih priča („Djed i repa“) ili šaljive „besmislene priče sa bogatim jezikom i maštovitim stihovima.
Priče o prirodi i iz svakodnevnice započinju od treće godine i sa godinama se produžuje sadržaj, sadrže jednostavnije zaplete, prepoznatljive i bliske djetetu,radnje koje prikazuju različite postupke u određenim situacijama, počinju razlikovati dobro od zla, poželjno od nepoželjnog.
U starijoj predškolskoj dobi ,od pet godina, djecu zanimaju priče o ljudima i prirodi bliskih i dalekih krajeva (nprGrimove ili narodne priče). Basne su razumljivije djeci kada krenu u školi, a Andersenove priče djeci u kasnijoj dobi od11.g.
Osobne priče, zajedničke dogodovštine roditelja i djece, sjećanja odraslih iz njihovog djetinjstva, predstavljaju obiteljske trajne uspomene, oslobađaju emocije Potvrđeno je da djeca koja više znaju priča o svojoj obitelji, imaju više samopouzdanja, osjećaj identiteta i emocionalnu snagu.
Autobiografske priče o poznatim osobama nogu biti zanimljive za djecu koja odrastaju , jednako i za tinejdžere, koji u njima uživaju.
„Vremena se mijenjaju , heroji ostaju“- (nekad Ježurka Ježić danas HarryPoter –junak,osoba kojoj se vjeruje, esencijalna dobrota, inteligencija , skromnost, uspješnost,snažna osobnost i samopouzdanje
Kroz priče o pustolovinama junaka, djeca spoznaju vlastite osjećaje, razvijaju koncentraciju i kasnije se lakše suočavaju sa problemima.
Ispočetka čitajući djeci priče, kasnije čitanjem sa svojim djetetom, poticanjem na komentare i raspravama nakon čitanja,djeca razvijaju sposobnost komunikacije i kritičnog mišljenja te konstruktivnijeg rješavanja sličnih situacija u stvarnosti.
Zrelijoj djeci postavite kompliciranija pitanja kao „Je li ovaj lik mogao postupiti drugačije ili je li kraj priče mogao biti drugačiji?“
Terapeutska ili iscjeljujuća mudrost priča sadrži potencijal; ako je neka priča smiješna , smijeh može djelovati ozdravljujuće jer topi nagomilani bijes i agresiju; ako tjera na plač, suze mogu biti iscjeljujuće; narodne priče i bajke sa univerzalnim temama mogu pružiti nadu i ohrabrenje, a suočavanje sa poteškoćama pomoći pronaći izlaz iz neke situacije, zato
„Djeci trebaju priče i bajke, a i odraslima malo vilinske prašine ne bi škodilo.“. (vidi PPT – Priča-vrata u svijet naše djece)
Pripremila Nina Vela Vrabec
Literatura:
ČČlanak preuzet s portala http://oc-pgz.hr