Sat |
Od... do... | Odmor |
PRIJE PODNE | ||
1. | 08.00 - 08.45 | 5 |
2. | 08.50 - 09.35 | 10 |
3. | 09.45 - 10.30 | 15 |
4. | 10.45 - 11.30 | 5 |
5. | 11.35 - 12.20 | 5 |
6. | 12.25 - 13.10 | |
POSLIJE PODNE | ||
1. | 13.30 - 14.15 | 10 |
2. | 14.25 - 15.10 | 15 |
3. | 15.25 - 16.10 | 5 |
4. | 16.15 - 17.00 | 5 |
5. | 17.05 - 17.50 | 5 |
6. | 17.55 - 18.40 |
Brojni roditelji svakodnevno traže informacije o „tehnikama" uspješnog roditeljstva ne bi li otkrili tajni sastojak i recept za odgoj djeteta. Ne postoje univerzalni recepti no, postoje zamke u kojima se mogu naći i roditelji i dijete kada roditelj svoju pažnju posvećuje isključivo djetetu, zanemarujući sebe kao osobu koja ima vlastite i želje i potrebe. Stoga u ovom članku govorimo o utjecaju roditeljevih stavova, ponašanja, odnosa u i prema vlastitoj obitelji, prema svojim prijateljima, prema poslu, prema društvu.
Roditelj je cjelovita osoba i osim roditeljstva roditelji imaju još brojne druge uloge u životu. Istina, roditeljstvo je „posao" koji traje 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu i svih dana u godini. Roditeljstvo je jedna od najvažnijih uloga u životu i roditeljstvu posvećujemo mnogo pozornosti i energije. No, ako zanemarujemo ostale životne uloge riskiramo da provedemo velik dio života vršeći pritisak na vlastito dijete tražeći nepravedno da roditeljstvo ispunjava sve potrebe odraslih.
S druge strane, postoje oni koji se ne snalaze u ulozi roditeljstva i odabiru prepustiti da netko drugi „obavlja" roditeljstvo i tako propustiti sudjelovati i ostvariti se u jednoj od najljepših i najdragocjenijih uloga u životu.
Iako traži mnogo davanja i posvećenosti, roditeljstvo nagrađuje neprocjenjivom i trajnom vezom roditelja s djetetom. Roditelje će do kraja života krasiti njihov odnos s djetetom i nagraditi svaki uloženi trud.
Djeci je važno da je roditeljima stalo
Prvih godina djetetova života roditelj provodi svoje vrijeme s djetetom upućujući dijete što smije što ne smije pa će tako govoriti: Ne diraj daljinski upravljač, Ne diraj sestrine bilježnice,Ne hodaj blizu peči, Ne igraj se sa šibicama, Ne smiješ čupati djecu za kosu, Ne bacaj hranu po podu. Svakodnevno ponavljanje ovakvih uputa je podosta naporno i iscrpljujuće. Neki su uporni, a neki roditelji posustanu nakon silnih pokušaja te postaju tolerantniji prema mrvicama na podu, prema strganim kućanskim pomagalima...
Olakšati i sebi i djetetu možete postavljajući pravila za one stvari koje su vam uistinu važne i tih pravila se držite. Nikako vam dugoročno ne pomaže popuštanje i distanciranje od djeteta.
Kako djeca rastu postaju sve kritičnija prema roditeljima. Vrednuju roditeljeve upute, suprotstavljaju se roditeljima i roditelji s vremenom prestaju biti vrhunski supermeni. Djeca dolaze u razdoblje kada su suočeni prihvatiti roditelje i s njihovim manama i vrlinama.
U tom razdoblju je veoma važna kvaliteta odnosa roditelja i djeteta ali i roditeljev odnos prema obitelji, prema poslu, prema životu, prema drugima.
Djeca imaju brojne kapacitete za nošenje sa situacijama u kojima su ponekad bili nepravedno kažnjeni i nositi se s činjenicom da roditelji nisu uvijek raspoloženi za igre, da nemaju za sve probleme gotova rješenja, da ne znaju odgovore na sva pitanja.
No teško se nose s mislima kako roditeljima nije stalo do njihove obitelji, s osjećajima da roditeljima nisu važni, da roditelji ne mare za njih, da ih roditelji odbijaju upoznati i prihvatiti kao osobe.
Brojna su ponašanja roditelja koja potiču djetetov dojam kako roditelju nije stalo.
To su ponašanja koja uzrokuju nestabilnost obitelji, a neka od njih su :
Dobar odnos roditelja i djeteta jamči da si niti roditelj niti dijete neće dozvoliti ponašanja koja bi tu uzajamnost, vezanost i prijateljstvo mogla ugroziti
Za dijete je od iznimne važnosti:
Dijete će procjenjivati i vaše odnose s drugim osobama, ispitivati će vaše stavove, odnos prema životu, obitelji, poslu. Graditi će svoj svijet kvalitete i uspoređivati ga s vašim. U vlastitom svijetu kvalitete oslikavamo najuspješnije načine zadovoljavanja potreba, a sastoji se od ljudi i stvari koje nam znače, od sustava vrijednosti kojima određujemo naše ponašanje.
I zato, vašem djetetu je važno da je vama stalo do njega, vaše obitelji, dobrobiti svih članova uže i šire obitelji, do im pomognete u gradnji mreže podrške, ali i da vam je stalo do sebe i vlastitog svijeta kvalitete.
____________
Članak izradila:
Alisa Kosić stručna radnica - socijalna radnica Obiteljskog centra Virovitičko-podravske županije
Korištena literatura:
Longo, I.: Roditeljstvo se može učiti
Klapež, B.: Živjeti bez droge
Sakoman, S.: Obitelj i prevencija ovisnosti
Članak preuzet s portala: http://obiteljskicentar.hr