2014-07-30 12:15:22 Pomozite djeci otkriti područja u kojima su snažna! Mnogi su načini kako bolje upoznati dijete i pomoći mu u njegovu razvoju, a jedan je od njih art-terapija Emocionalni, socijalni i fizički razvoj djeteta započinje od rođenja. Novorođenče se rađa sa samoregulacijskim potencijalom za zdrav život i posjeduje sve potrebne sposobnosti za korištenje svojim osjetilima, emocijama, tijelom i intelektom radi zadovoljavanja vlastitih potreba. Neometanjem toga zdravog procesa u ranoj dobi omogućuje se razvoj djeteta u cjelovitu odraslu osobu s jakim osjećajem sebe i sposobnošću za zdrav kontakt s okolinom. No u realnom svijetu, gdje malo dijete potpuno ovisi o odraslima, to nije moguće. Okolina i rane interakcije s drugima oblikuju djetetov emocionalni i socijalni razvoj zbog čega dolazi do blokiranja mnogih prirodnih procesa i potreba. Utjecaj roditelja i okoline Način na koji odrasli reagiraju kada dijete pokazuje određenu potrebu uvelike utječe na to kako će dijete zadovoljavati tu potrebu u budućnosti. Ako dijete, primjerice, opetovano prima poruku da izražavanje ljutnje nije prihvatljivo, vjerojatno će potiskivati svoju ljutnju - pri čemu će potreba za izražavanjem ljutnje i dalje postojati i moguće je da će se manifestirati psihosomatskim tegobama kao što su glavobolje ili bol u trbuhu. Ako se potrebe djeteta uvažavaju, vjerojatno će ono i u budućnosti uvažavati svoje potrebe te se koristiti zdravim kontaktom za zadovoljavanje tih potreba. No ako dijete usvoji poruku da je potreba nešto pogrešno, ona time neće nestati, nego će se dijete poslužiti destruktivnim ponašanjem kako bi je zadovoljilo. Pri tome može usmjeravati emocije prema sebi - doživljavajući ih kao tjelesne osjete, primjerice kao glavobolju - ili ih projicirati prema drugima, izražavajući ih na destruktivan način, primjerice izljevima bijesa i agresije. Dijete se može izolirati od drugih ili postati iznimno nemirno i asocijalno, što ne znači da je bolesno, nego da je negdje tijekom njegova razvoja nastupila neravnoteža u zadovoljavanju vlastitih potreba. Art-terapija pomaže u osvještavanju potreba djece kako bi pri njihovu zadovoljavanju mogla postupati kao cjelovite osobe. Raznovrsnost problematike Iako je art-terapija u svijetu poznata po radu s djecom koja boluju od težih mentalnih i fizičkih oboljenja te traumatiziranom djecom, ona je izvrstan medij za rad sa svom djecom, bez obzira na to imaju li veće ili manje poteškoće u psihosocijalnom razvoju te pri tretiranju različitih tegoba koje mogu pogoditi djecu u ranom razdoblju života.
U SVAKODNEVNOJ PRAKSI NAJČEŠĆE SE RADI: Sve je više osjetljive djece
U svojem kliničkom radu s djecom primjećujem kako danas sve više djece izražava poteškoće u socijalnim odnosima uzrokovane osobinama poput impulzivnosti, osjetljivosti, hiperaktivnosti, No često zbog nerazumijevanja i neprihvaćanja njihove različitosti takva djeca bivaju kritizirana pa gube samopouzdanje te njihov potencijal ostaje neprepoznat i sabotiran, a njihovo se ponašanje nerijetko kategorizira kao neodgovarajuće. Dopustimo li im da budu ono što jesu i uđemo li u njihov svijet, vidjet ćemo zaigranost i kreativnost, emocije i odlučnost, ljude koji svojim pogledom na svijet nude nešto novo. Zadatak je odraslih da djeci pomognu otkriti područja u kojima su snažna i prevladati teškoće. Samo će na taj način izgraditi samopouzdanje - koje je glavni uvjet za osobno zadovoljstvo. Izražavanje emocija Način na koji djeca izražavaju vlastite emocije važan je indikator prirode dječjeg razvoja i suočavanja sa životnim situacijama. Djeca često nisu svjesna toga što su emocije. To ne znači da ih ne doživljavaju, nego da ih katkad ne znaju verbalizirati. Obično pokušavaju suspregnuti neugodne emocije. Ipak, emocionalna bol i neproživljene emocije reflektiraju se na dječjem ponašanju i zastojima u socioemocionalnom razvoju. Pomoć u prepoznavanju i doživljavanju potisnutih emocija ključni je dio terapijskog rada s djecom. Što su djeca informiranija o emocijama, što ih više doživljavaju i što više uviđaju kako su emocije prirodan dio ljudskog života, to će lakše naučiti izražavati emocije na zdrav i društveno prihvatljiv način. Djeci često nedostaje odgovarajućih riječi za izražavanje duboke emocije. Veća djeca možda imaju dovoljno širok rječnik, ali su njihove emocije prebolne te ih radije ne imenuju. Art-terapija omogućuje izražavanje emocija bez uporabe riječi. Djeca mogu izraziti svoje probleme na način koji je sigurniji od verbaliziranja misli povezanih s problemom. Učinci art-terapije
Izgradnjom terapijskog odnosa i uspostavom kontakta, uz pomoć kreativnoga terapijskog procesa djeca imaju priliku:
Napisala: Ana Božac, prof. psihologije, master art-terapije, www.anabozac.com Članak pruzet s portala:http://www.roditelji.hr |
Osnovna škola Antuna Kanižlića Požega |