2014-07-24 08:05:00 Nadarenost i/ili darovitost
Genijalnost je 1% nadahnuća i 99% znoja (T.A.Edison)Temelj i osnova svake nadarenosti su sposobnosti (raznorazne) koje su kod svih ljudi raspoređene tako da najviše ima onih koji imaju prosječno razvijenu sposobnost, dok manje ima onih koji su ispodprosječni ili nadprosječni. Tzv. Gaussova krivulja koja pokazuje način rna koji se raspoređuje u populaciji bilo koja sposobnost (glazbene, intelektualne, sportske, socijalne, matematičke, likovne…) prikazana je na slici dolje.
Nadarenost se smatra svojevrstan sklop osobina na osnovi kojih pojedinac u jednom ili u više područja ljudskih djelatnosti sposoban trajno postizati visok, nadprosječan uradak. Ovo je samo jedna od definicija nadarenosti ili darovitosti, ali ono što je svim definicijama zajedničko jest sljedeće (Sternberg, 2004.): Darovitost predstavlja više od samog kvocijenta inteligencije Okolina je ključna za manifestaciju darovitosti Postoji vrlo različiti oblici darovitosti
Nadarenost ili darovitost je rezultat posebno povoljnih nasljednih osobina i njihove interakcije s poticajnom okolinom, te motivacijom pojedinca. Dijete se rađa s potencijalom da bude nadareno u nekom području, no da li će se taj potencijal aktivirati i manifestirati ovisi o tome u koliko poticajnoj okolini dijete živi i odrasta, te da li ono samo ima motivaciju za uspjehom. 3 osnovne karakteristike darovitog djeteta su: rano sazrijevanje; otpočetka "pjevaju svoju pjesmu"; zanos u ovladavanju vještinama.
Darovito dijete počinje ovladavati nekim područjem znatno prije prosjeka svoje dobne skupine, napreduje mnogo brže od prosječnog djeteta u određenim područjima, ponajviše zato što mu učenje i ovladavanje vještinama u tim područjima ide mnogo brže i lakše. Ono uči na kvalitativno različit način i treba mu minimum pomoći odrasle osobe da bi ovladalo područjem svog intenzivnog interesa. Veći dio vremena uči samostalno. Ono što darovita djeca otkrivaju učeći djeluje na njih motivirajuće i tjera ih korak dalje u učenju i shvaćanju određenog područja. Dijete koje uči uz pomoć i poticanje odraslih ne pripada kategoriji darovite djece, važna stavka je upravo samostalnost i unutarnja motivacija.
http://www.roda.hr
Članak je prenesen s portala:http://obiteljskicentar.hr
|
Osnovna škola Antuna Kanižlića Požega |