preskoči na sadržaj

Osnovna škola Antuna Kanižlića Požega

Login

Facebook
 
 
Raspored zvonjenja

Sat

Od... do... Odmor
PRIJE PODNE
1. 08.00 - 08.45 5
2. 08.50 - 09.35 10
3. 09.45 - 10.30 15
4. 10.45 - 11.30 5
5. 11.35 - 12.20 5
6. 12.25 - 13.10  
POSLIJE PODNE
1. 13.30 - 14.15 5
2. 14.20 - 15.05 10
3. 15.15 - 16.00 15
4. 16.15 - 17.00 5
5. 17.05 - 17.50 5
6. 17.55 - 18.40  
Brojač posjeta
Ispis statistike od 24. 10. 2011.

Ukupno: 5826437
Ovaj mjesec: 5390
Ovaj tjedan: 488
Danas: 230

Za djecu i roditelje

Obrazovanje

Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
KAKO POTAKNUTI MOTIVACIJU ZA UČENJE
Autor: Valentina Čurčić, 5. 5. 2020.

Poštovani roditelji, dragi učenici i učitelji,

vrijeme prolazi, a mi se i dalje družimo u online okruženju. Novi izazovi koji su stavljeni pred sve nas zahtijevaju ulaganje puno truda i energije kako bismo ih uspješno savladali. Stoga je razumljivo da dolazi do pada motivacije koja je itekako važna za napredovanje i postizanje rezultata. Do sada ste bili vrlo uspješni u svladavanju i stjecanju znanja putem online poučavanja. Kako biste i dalje bili motivirani i uspješni u izvršavanju svojih obveza, školska psihologinja Anita Zec Kresina pripremila je za vas tekst o motivaciji za učenje. Motivirat su vas odlučile i učiteljice naše Škole koje su za vas snimile spot prema pjesmi Ko nam brani Petra Graše, a za koji je učiteljica Ksenija Teskač napisala i prilagodila tekst. Spot ćete uskoro moći vidjeti na mrežnoj stranici Škole. 

Stručni tim za podršku pri realizaciji nastave na daljinu OŠ Antuna Kanižlića


Što je motivacija?

Motivacija je unutrašnja pokretačka snaga koja potiče aktivnost i usmjerava ju prema nekom cilju. Objašnjava zašto se ljudi u određenome trenutku odluče ponašati na određeni način.

Motivacija i školski uspjeh

Motivacija je jedna od najvažnijih komponenti koja djeluje na ishode učenja. Povezana je sa školskim uspjehom te s pozitivnim stavovima prema školi i učenju. Motivacija je povezana s naporom, radom, zalaganjem i ustrajnošću. Ona je slaba ako je vjerojatnost postizanja uspjeha mala. Drugim riječima, ako smatramo da ne možemo uspjeti, nećemo se niti truditi.

Učenici koji su motivirani naučiti nešto što će im koristiti u daljnjem životu upotrebljavaju više kognitivne procese te usvajaju više gradiva od učenika koji su manje motivirani. Istraživanja pokazuju da motiviraniji učenici jednostavno ulažu veći trud u učenje pa im je i školski uspjeh bolji.

Unutarnja i vanjska motivacija

Motivaciju možemo podijeliti na unutarnju (intrinzičnu) i vanjsku (ekstrinzičnu). Unutarnja motivacija je nešto što nas potiče da učimo radi vlastitog interesa, užitka u učenju, potrebe za znanjem, osjećaja uspjeha itd. Odgovor je na učenikove potrebe kao što su radoznalost, osjećaji kompetencije, rasta i razvoja te potreba za znanjem. Neke aktivnosti nagrađujuće su same po sebi npr. hobiji, zagonetke, igre... Učenje motivirano unutarnjom motivacijom dovodi do zadovoljstva bez obzira na moguće socijalne i materijalne nagrade. Takvo je učenje samonagrađujuće.

Vanjska motivacija vezana je za vanjske čimbenike, odnosno objašnjava da učimo zbog nekog određenog vanjskog cilja npr. nagrade, izbjegavanja kazne, prestiža, ocjena, promocije itd. Motivacija će biti najjača ako je istovremeno unutarnja i vanjska.

Kako potaknuti motivaciju za učenje?

Realna očekivanja

Razgovarajte s djetetom o tome što očekuje od sebe u školi. Pitajte ga koja ga područja interesiraju, a koja ne, što misli u čemu je dobar, a što mu ide teško. Bitno je da dijete zna koje su mu jake strane i talenti, a za što će trebati uložiti veći trud i napor. Kako bi bili motivirani i ustrajni u nečemu, očekivanja trebaju biti u skladu s djetetovim sposobnostima ili malo viša od toga. Nije dobro imati očekivanja koja dijete nikako ne može ispuniti jer će se osjećati neuspješno i sve više odbijati učenje. Nije dobro imati niti preniska očekivanja jer za njihovo ispunjavanje je potreban minimalan trud i dijete ne razvija sve svoje kapacitete te ne napreduje.

Postavljanje vlastitog cilja

Kad učenici postave svoj osobni, vlastiti cilj koji im je važan, vjerojatnije je da će se oko njega potruditi. Roditelji i učitelji mogu im pomoći da dugoročne ciljeve podijele na nekoliko kratkoročnih ciljeva koji su specifični, mjerljivi i realni. Pri tome je jako važno da ciljevi ne budu previsoko ili prenisko postavljeni.

Primjerice, ako dijete želi biti bolje u matematici, možemo mu sugerirati da to zapiše u obliku jasnog i mjerljivog cilja „vrlo dobar iz matematike“ te ga razložiti na manje podciljeve (npr. proučiti novo gradivo, redovito rješavati zadatke, pisati zadaće, pitati učitelja što ne razumijem, uvježbati i naučiti za ispit, dobiti vrlo dobar iz ispita…). Svaki dan dijete bi uz vašu pomoć te uz povratne informacije učitelja trebalo pratiti kako napreduje. Tako mu pomažete da nauči planirati i prilagođavati se okolnostima, odnosno učite ga samoreguliranom učenju koje se pokazalo izuzetno važnim za održavanje motivacije. Naravno, što je dijete mlađe, veća je vaša uloga u vođenju cijelog procesa.

Organizacija učenja

Dijete će bolje napredovati u podržavajućem i stimulativnom okruženju gdje se osjeća sigurno i prihvaćeno, ali gdje su također prisutne granice i pravila. Ukoliko dijete uči uvijek u isto vrijeme na istom mjestu stvara naviku učenja i lakše se motivira na rješavanje zadataka. Tome doprinosi i organizacija vremena – raspored kad će što učiti, a kad će imati vrijeme za druge aktivnosti (igru, jelo, spavanje…).

Naučiti učiti

            Potaknite ih da uče s razumijevanjem, postavljaju pitanja i pronalaze primjere u svakodnevnom životu. Ako nešto ne znaju, neka prvo sami pokušaju riješiti problem. Nuđenje gotovih rješenja uskraćuje im priliku da razvijaju svoje sposobnosti snalaženja u novim i izazovnim situacijama. Ne radite umjesto njih – time im poručujete da ne vjerujete u njih i njihove sposobnosti pa s vremenom neće vjerovati ni oni sami. Strah od neuspjeha umanjuje sposobnost učenja pa je bitno da dijete zna da se pogreške događaju svima i da se slaba ocjena može ispraviti. To je samo prilika da nauče još bolje.

Podrška i pohvala za trud i napredak

Dijete koje se trudi ima veću vjerojatnost da će doživjeti uspjeh. Bitno je podržati taj trud i pohvaliti napredak. Pohvale imaju pozitivan utjecaj na motivaciju učenika za učenje, dok prijekori (kazne) smanjuju zalaganje i učinkovitost učenja. Dijete koje je iskreno pohvaljeno osjeća se dobro i sklono je ponavljati ponašanje za koje je dobilo pohvalu. To je posebno važno za djecu s niskim samopoštovanjem. Pohvala treba biti primjerena postignutome.

Vrednovanje vlastitog napretka

Dobro je da dijete nauči pratiti svoj napredak te da se natječe samo sa sobom. Neka vrednuje svoj trud i rad, odnosno neka samo vrednuje obavljen zadatak i pohvali se za njegovu uspješnost. Svaki napredak je jedan mali uspjeh i jedno zadovoljstvo.

Umjesto zaključka

“Motivacija je ono što te tjera da počneš, a navika je ono što te tjera da nastaviš.” (anonimni autor)

Preporuka za čitanje: http://www.tesa.hr/izazovi-roditeljstva/10-savjeta-kako-motivirati-dijete-za-ucenje/

                                                        Anita Zec Kresina, školska psihologinja



Priloženi dokumenti:
KAKO_POVECATI_MOTIVACIJU_ZA_UCENJE.docx (19.46 KB)


[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju